11 mars 2013

Project Life

Jag får många frågor om Project Life. Det är jättekul att så många är intresserade av att själva börja och jag tänkte passa på att svara på frågorna med detta inlägg...

Jag älskar konceptet med Project Life! Hela familjen har blivit involverad i detta och det känns sååå roligt!! Magnus fotar och båda tjejerna bidrar med teckningar, saker från dagis och skola och en massa annat kul.

Man kan ju använda allt möjligt material till detta... så som spillbitar, journalingkort, tidningurklipp och stickers. Jag brukar skära till spillpapper i "rätt" storlek så att jag har en hög att ta av när jag sitter och jobbar med detta. Likaså brukar jag stansa ut tags, cirklar och andra former och figurer från spillpapper och lägga i en ask så att det också finns färdigt. När man hållit på ett tag vet man vad man gillar att använda och vad man ska spara på. Jag skriver ut mycket från nätet...jag har en Board på Pinterest där jag samlar mycket som jag hittar...det finns MASSOR med roligt på nätet bara men letar lite. Min stora favorit är MissTiina som har många färgglada och lekfulla journalingkort att skriva ut gratis.

 


Från nätet skriver jag nästan bara ut sånt som är gratis. Jag köpte ett Core Kit från Becky Higgins för ett år sedan och det har jag använt mycket. Nu har hon ju startat ett samarbete med American Crafts så alla som tar hem varor från American Crafts kan ju nu sälja hennes nya produkter som kommer ut i maj. Jag har förbeställt en hel del hos ScrapPerra! Jag älskar Beccy Higgins produkter...de är jättefina och i bra kvalité. Jag har förbeställt Core kit Honey (färgglatt och superfint) och Midnight (svart/vitt och stamt) samt ett Baby kit Baby for her (äntligen ska jag snabbt scrappa tjejernas bebisbilder klara). Jag har också beställt mängder med plastfickor...det går åt en hel del under ett år.  



Som ni hör så använder jag massor med material...det går åt en hel del och jag vill ha mycket att välja mellan. Det finns en hel del andra företag som kommer med liknande produkter nu så som Photo Freedom från Echo Park och Snap från Simples Stories. Jag har köpt en hel del från Simples Stories och älskar deras färgglada stil!



Studio Calicos Project Life kit är ett bra och roligt kit! Älskar stämplarna som man får i varje paket. Man prenumererar på dessa kit och är man intresserad måste man ställa sig i kö för just nu är det fullt...titta gärna på deras hemsida om du är intresserad. Studio Calico har även ett Forum med en speciell tråd för Project Life. Vet att det finns två till företag som ger ut månadskit till Project Life men just nu hittar jag inte länkarna till dem...

Becky Higgins har många olika album man kan välja mellan men jag har valt att använda American Crafts Modern album med svart rygg för att de är prisvärda och relativt lätta att få tag i här hemma. Jag brukar köpa mina hos Scrap-Perra.

 


Min förvaring jag har gjort i ordning är en trälåda med fyra olika fack från IKEAs köksavdelning som jag har målat vit och stämplat på...den är jag väldigt nöjd med. Där förvarar jag journalingkort, pappersblock i 6x6 och 8x8 samt en del dekorationer.



Förra året skrev jag ut mycket bilder genom Fuij...de har ofta erbjudande om 100 gratisbilder för 29 kr. Men i år skriver jag ut nästan allt hemma. Det är för att i år ligger jag inte efter utan har jobbat med albumet nästan varje vecka och då vill jag inte vänta på bilder. Jag skriver ut på en Canon Selphy som är en liten fotoskrivare...den är toppen till detta!! Jag skriver ut 4x6 bilder och 4x3 bilder med den.

Mina två favoritbloggar är:
http://michellewooderson.blogspot.se/  
http://findingnana.com/
Båda har skrivit mycket om hur man kan gå tillväga när man jobbar med Project Life. Titta också in på Two Peas in a bucket...varje lördag kommer det en film om Project Life...superkul!! 

Återkommer med bilder från årets påbörjade album...

2 kommentarer:

Lisa InkyWings sa...

Åh vad skoj att se. Har planer på att sätta igång med PL igen, började för nått år sen men spårade ur... ;)

Men du - hur skriver du ut dom digitala filerna? Har du färglaser eller vanlig fotoskrivare?

Anonym sa...

Åh vad kul,tack så mycket för all information och alla tips om Project Life! :)
Jag ska nog förbeställa nåt core-kit från Scrap-Perra och lite annat....så det blir väl att jag får börja mitt album i Maj/Juni o ev.gå tillbaks eller köra maj-maj.....vi får se....
Men det är kul att kolla ditt fina PL-album och jag ska kolla dom andra adresserna du tipsat om här också.
Så mycket fin inspiration du ger!
Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails